Tuesday 11 October 2011

Cinta kepada dunia kaunseling.....

Dengan nama Allah.....

Assalamualaikum semua. Saya mendoakan semoga tuan puan semua berada dalam jagaan dan kasih sayang Allah yang berterusan, amin....

Petang ini saya agak letih (insyaallah letih yang berpahala, amin). Jadi, saya mengambil masa terluang sebentar ini bagi melepaskan 'lelah' saya. Saya ingin sekali berkongsi cerita cinta terhadap dunia kaunseling bersama tuan puan.

Saya kerap mendengar cakap-cakap mengatakan kaunseling adalah bagi orang yang 'sakit mental'. Tidak sama sekali! Kaunseling bukan tempat orang sakit mental. Kaunseling adalah satu profession yang berlandaskan kod etika profesional oleh Lembaga Kaunselor Negara bagi membantu orang yang mempunyai masalah harian ('daily life'). Bagaimana membantu? Adakah kaunselor klien orang yang bermasalah menyelesaikan masalah bagi pihaknya? Tidak, kaunselor tidak mengambil alih peranan klien. Kaunselor cuma membantu klien mencari jalan penyelasaian mengikut situasi klien itu. Kaunselor tidak boleh mengarahkan klien melakukan itu atau ini. Tugas kaunselor cuma membantu klien mencari 'direction' terhadap penyelesaian sesuatu isu. (Kami tidak menggunakan perkataan 'masalah' tetapi 'isu'.)

Kaunselor perlu banyak bercakap? Tidak, tetapi sebaliknya klien perlu banyak mendengar. Mendengar dengan empati iaitu kaunselor perlu menghadirkan diri dan minda atau kami selalu menggunakan perkataan 'attending'. Empati pula adalah keadaan di mana kaunselor perlu memahami isu klien seolah-olah kaunselor berada di dalam 'kasut' klien tersebut. Bukan sahaja simpati tetapi juga empati.

Setiap kali saya mendengar isu klien, saya menjadi agak penat. Mungkin kerana, tugas kami sebagai kaunselor, kami perlu banyak mendengar dan memberi sepenuh perhatian terhadap perbincangan kami. Mendengar sesuatu isu adalah sangat membebankan fikiran dan perasaan saya. Apalagi, isu itu agak rumit kepada kita yang tidak pernah melaluinya. Saya berasa agak penat kerana saya perlu 'absord' poin-poin penting. Saya perlu mendalami perasaan klien. Namun begitu, saya sangat gembira apabila melihat klien senyum di akhir sesi dan meminta bagi mengadakan sesi seterusnya. Ia menandakan klien begitu selesa dan percaya kepada saya.

Bukan tugas kaunselor bagi mengorek cerita-cerita lama klien. Hanya satu teori sahaja yang menegaskan kaunselor perlu mengorek cerita lama (past story) iaitu Teori Psikoanalisis oleh Tuan Freud. Kaunselor pula tidak wajib mengaplikasi teori ini. Bagi saya, saya memilih Teori Person-Centered oleh Carl Rogers. Teori ini memberi penekanan bahawa kaunselor perlu ada empati, kejujuran (genuineness) dan penerimaan tanpa kondisi tertentu (unconditional positive regard) terhadap klien. Saya juga suka memilih Teori Realiti. Teori ini mengatakan kita perlu membuat pilihan dan perlu bertanggungjawab atas semua pilihan yang kita buat. Saya juga suka kepada Teori Behaviour, Existential dan Adlerian. Aduh, semua saya suka bagi mempraktik kecuali Psikoanalisis.

Baiklah, rasanya saya perlu berhenti di sini kerana saya perlu menguruskan sesuatu bagi sesi kaunseling pada hari esok. Saya akan terus menyambung entri ini kerana saya sangat mencintai dunia ini.... ^_^

Sekian dahulu, semoga kita terus meraih cahaya cinta Ilahi, amin....


Nota: Sekiranya tuan puan mahu berkongsi isu dengan saya, tuan puan boleh menghantar emel kepada saya melalui kaunselornur@gmail.com.

No comments:

Post a Comment